12 грудня в режимі онлайн на кафедрі психології та соціального забезпечення Державного університету «Житомирська політехніка» відбулося засідання круглого столу із залученням зовнішніх стейкхолдерів за спеціальністю С4 Психологія, за освітньо-професійними програмами: «Клінічна та реабілітаційна психологія» (освітній рівень «бакалавр», гарант Олексій Сабадуха), «Екстремальна психологія» (освітній рівень «бакалавр», гарант Марина Оксютович), «Клінічна та реабілітаційна психологія» (освітній рівень «магістр», гарант Олег Матеюк).
До зустрічі у дистанційному форматі долучилися представники академічної спільноти, роботодавці та здобувачі вищої освіти. Усі учасники публічного обговорення мали можливість заздалегідь ознайомитися із проєктами освітньо-професійних програм.
Ключовими стейкхолдерами на зустрічі виступили:
- ПЛОХИХ Віталій – член робочої групи, лікар-психіатр, психотерапевт, науковий дослідник Університету Цюріха, Кафедра експериментальної психопатології та психотерапії.
- ГУМЕНЮК Марина Михайлівна – керівник нейропсихологічного центру «Psymed» (м. Київ), клінічний психолог, нейропсихолог, когнітивно-поведінковий психотерапевт.
- ГАРЮШКІН Дмитро Сергійович – президент Асоціації нейропсихологів України, директор центру клінічної нейропсихології та нейрореабілітації (Neuro Brain Boost).
- ПРОКОП’ЮК Ростислав Якович – директор Українського інституту в Чехії, практичний психолог, що працює з залежностями, автор унікальної методики «зворотної реальності».
На початку засідання Олег Матеюк озвучив особливості освітніх програм спеціальності С4 «Психологія» першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти, актуальність теоретичних і прикладних компонентів програм, готовність випускників до міждисциплінарної взаємодії та роботи в умовах кризових ситуацій, практичну підготовку здобувачів.
Олексій Сабадуха представив нових стейкхолдерів, що долучилися до робочої групи за ОПП «Клінічна та реабілітаційна психологія»: Марину Гуменюк та Дмитра Гарюшкіна. Олексій Сабадуха звернув увагу, що протягом 2023 – 2025 рр. регулярно відбувалися засідання круглого столу, внаслідок чого ОПП удосконалювалася. В даному проекті ОПП запропоновано внести зміни до особливостей програми, зокрема про те, що дисципліна «Психосоматика функціонального стану організму» (ОК 18) буде удосконалена на основі авторської моделі соматичної та психодуховної терапії (Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір №139519. “Модель соматичної та психодуховної терапії (модель СПТ, індивідуальний формат)” / О.В. Сабадуха. Дата реєстрації 17.09.2025).
Під час обговорення Марина Гуменюк відзначила високий рівень якості освітньої програми, її актуальний зміст і відповідність основним вимогам професійного стандарту «Клінічний психолог». Зокрема Марина Гуменюк звернула увагу на необхідності сформувати у студентів базові уявлення про нейропсихологічні механізми порушень когнітивних функцій, розуміння клінічної картини у клієнтів та пацієнтів, які мають психічні, органічні та психосоматичні розлади зокрема. Стейкхолдер зазначила, що основний фокус освітньої програми має бути спрямований на вивчення специфіки реалізації складових професії клінічного психолога, включно з базовими знаннями з нейропсихології, необхідних для розуміння мозкової організації психічних функцій, клінічних синдромів та реабілітаційних підходів.
Дмитро Гарюшкін акцентував увагу на необхідності посилення ОК 19 «Основи нейропсихології» темами, що стосуються нейропсихологічної реабілітації військових, які мають різні нейропсихологічні розлади.
Ростислав Прокоп’юк наголосив на потребі звернути особливу увагу на посилення блоку психопрофілактики та психокорекції залежностей серед військових, ветеранів та членів їхніх сімей, ВПО та інших категорій громадян, адже психопрофілактика їх залежностей – система раннього виявлення, запобігання розвитку (стресові ситуації, побут, колектив тощо) та психокорекція (робота з травмами) через індивідуальні та групові методи, включаючи емоційну саморегуляцію, постстресовий супровід та психологічне відновлення.
Марина Оксютович, завідувач кафедри психології та соціального забезпечення, гарант ОПП «Екстремальна психологія», підкреслила важливість посилення практикоорієнтованої складової підготовки майбутніх психологів, зокрема через впровадження симуляційних методів навчання, аналіз реальних кейсів, міждисциплінарну взаємодію з фахівцями сектору безпеки і оборони, медицини та соціальної сфери.
Загалом усі учасники круглого столу відзначили значним позитивом залучення до освітнього процесу психологів-практиків. Онлайн зустріч відбулася у форматі конструктивного діалогу за результатами якого було прийнято наступні рішення:
Всі отримані рекомендації та пропозиції, висловлені стейкхолдерами та здобувачами освтіи під час публічного обговорення, стануть основою для оновлення та удосконалення освітньо-професійних програм «Клінічна та реабілітаційна психологія» (освітній рівень «бакалавр»), «Екстремальна психологія» (освітній рівень «бакалавр»), «Клінічна та реабілітаційна психологія» (освітній рівень «магістр») з урахуванням сучасних вимог у сфері ментального здоров’я.
Робочим групам освітньо-професійних програм доручено в найкоротші терміни опрацювати надані рекомендації, що мають бути враховані при удосконаленні освітніх програм, формуванні навчальних планів та змістового наповнення окремих освітніх компонент.
Виконання цих рішень забезпечить високу якість підготовки психологів-фахівців, які будуть високоефективними в сфері психологічної допомоги.



