Класична інженерна освіта разом із Житомирською політехнікою: реалії, можливості та перспективи

Shares

Світ змінюється, нові винаходи, розробки, надсучасні технології, що входять у наше повсякденне життя, проте незмінним залишається дефіцит фахівців інженерного профілю. Саме тому, сьогодні ми поспілкуємося з деканом факультету комп’ютерно-інтегрованих технологій, мехатроніки і робототехніки (ФКІТМР) Державного університету «Житомирська політехніка», кандидатом технічних наук Олексієм Громовим.

Пане Олексію, розпочнемо від початку. Розкажіть про історичні моменти виникнення спеціальностей факультету комп’ютерно-інтегрованих технологій, мехатроніки і робототехніки.

Зі створенням 100 років тому Волинського політехнікуму відбувається підготовка фахівців технічних спеціальностей на Житомирщині. Бурхливий розвиток промисловості в регіоні вимагав підготовки інженерів-механіків і електриків.

Пізніше, з 60-х років минулого століття, фахівцями філіалу Київського політехнічного інституту продовжилася підготовка інженерів-механіків, конструкторів, технологів, фахівців з автоматики-телемеханіки та автоматизації управління технологічними системами. За цей час інженерну освіту здобули тисячі фахівців, які працюють як в Україні, так і далеко за її межами.

З розвитком технологій, створювалися нові спеціальності. XXI століття – це епоха швидкого розвитку технологій проектування та виготовлення потужних комп’ютерів, роботизованих і безпілотних систем, автомобілів, літаків, космічних кораблів, військової техніки.

У різних галузях промисловості використовуються прецизійна механіка, електроніка, ефективні системи автоматизованого проектування та адитивні технології. Ми не уявляємо сучасні технології без цифрової вимірювальної техніки та інтелектуальних транспортних систем. Надзвичайно важливим стало використання енергії з відновлюваних джерел і екологічні чинники.

Безумовно, це вимагає і нових технологій навчання, які ми постійно впроваджуємо на факультеті комп’ютерно-інтегрованих технологій, мехатроніки і робототехніки Житомирської політехніки.

Сучасні інженерні спеціальності майбутнього, цікаво! За якими саме спеціальностями відбувається підготовка фахівців на факультеті?

Підготовка фахівців забезпечується за трьома галузями знань: механічна інженерія, транспорт, автоматизація та приладобудування. Відповідно абітурієнти за власними вподобаннями можуть обрати освітні програми: «Високотехнологічний комп’ютерний інжиніринг» (спеціальність 131 «Прикладна механіка»), «Комп’ютерне конструювання мехатронних систем» (спеціальність 133 «Галузеве машинобудування»), «Робототехніка та комп’ютеризовані системи управління» (спеціальність 151 «Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології»), «Комп’ютеризовані та інформаційно-вимірювальні системи» (спеціальність 152 «Метрологія та інформаційно-вимірювальна техніка»), «Автомобільний транспорт (спеціальність 274 «Автомобільний транспорт»), «Транспортні технології (на автомобільному транспорті)» (спеціальність 275 «Транспортні технології»).

Як бачите, вибір для пошуку своєї майбутньої професії доволі широкий. Потрібні лише знання, наполегливість та бажання вчитися! Можливості для цього всі створені в Житомирській політехніці.

Ми знаємо, що на факультеті активно реалізується студентська наука та дослідження, розробки студентів вже під час навчання впроваджуються на практиці.

Так, дійсно наші студенти доволі активні в даному напрямі. Студенти у співпраці з викладачами беруть участь у науково-дослідних роботах, в яких досліджуються автоматизовані системи моніторингу наявності шкідливих та вибухонебезпечних газів на основі безпілотних літальних апаратів, виконується розробка нових і вдосконалення існуючих методів та алгоритмів побудови маршрутів руху транспортних засобів, аналізуються умови використання дизельного біопалива з альтернативної сировини у двигунах внутрішнього згоряння, досліджуються елементи озброєння військової техніки, створюються нові прогресивні методи лезової обробки матеріалів та нанесення захисних покриттів.

Така студентська активність дає можливість нашій молоді зі своїми розробками та проектами виборювати перемоги як на всеукраїнському, так і міжнародному рівнях. Ми маємо призові місця на Всеукраїнських конкурсах студентських наукових робіт, хакатонах з робототехніки ІT-Scouts «Smart City», Student AgroTech Hackathon, міжнародних змаганнях «RoboRace» тощо. Разом з викладачами студенти публікують наукові статті, отримують патенти України на винаходи та корисні моделі.

Відзначу, що в рамках міжнародного співробітництва наша молодь виконує роботи з моніторингу швидкості руху автомобілів за проектами обстеження пасажиропотоків, модернізації та поліпшення безпеки автодорожньої мережі у м. Житомирі та Житомирській області (фінансування Європейського інвестиційного банку).

Наша гордість – створена на факультеті студентська лабораторія MechLab, де студенти займаються відновленням верстатів, робототехнічних комплексів та систем, розробляють принтери для 3D-друку.

Впевнені, що студенти-старших курсів саме ФКІТМР неймовірно затребувані у роботодавців. Як організована робота з роботодавцями (стейкхолдерами) на факультеті?

Факультет знаходиться у постійній взаємодії із роботодавцями. Сьогодні, це потреба часу, без такої співпраці неможливо створити якісну освітню програму та підготувати конкурентоспроможного випускника.

Ми організовуємо круглі столи з роботодавцями, під час яких обговорюються необхідні заходи щодо покращення навчального процесу для підготовки фахівців, які затребувані на ринку.

На низці підприємств створені філіали кафедр факультету, де студенти можуть отримати необхідну практичну підготовку. Серед наших партнерів на Житомирщині, на яких працюють наші випускники – Коростенський завод МДФ, бердичівський «Прогрес», черняхівське ТОВ «Даніко», ПрАТ «Мар’янівський склозавод», ПАТ «Біо мед скло», ТОВ «Агробудіндустрія», ТОВ «Житомирський картонний комбінат», ПрАТ «Житомирський ЗОК», ТОВ «Укрсталь Житомир», «Житомирські ласощі», ТОВ «Три ведмеді», ТОВ «Енкон», ТОВ «Магія комфорту», НПП «Промекс», Житомирський бронетанковий завод, Державна служба України з безпеки на транспорті, ПрАТ «Житомиравто», автотранспортні підприємства і станції технічного обслуговування автомобілів.

Спеціальності ФКІТМР – класичні інженерні спеціальності. Яким чином вдосконалюється освітній процес на факультеті, чому та як навчаєте, щоб ваш випускник, як Ви зазначили раніше, був конкурентоспроможний на ринку?

Навчання студентів ведеться високопрофесійним колективом викладачів, які постійно підвищують свою кваліфікацію – лише протягом останніх двох років 15 викладачів факультету проходили стажування у провідних університетах України, Великої Британії, Німеччини, Франції, Іспанії, Швеції, Польщі, Італії, Туреччини, Кіпру та Грузії. Їх науковий рівень підтверджується публікаціями в міжнародних журналах, які індексуються у наукометричних базах даних Scopus та Web of Science.

При викладанні профільних дисциплін використовуються сучасні технології навчання, обладнання та лабораторії машинобудування й матеріалообробки, вакуумно-плазмових технологій, електрофізичних процесів, інтелектуальних транспортних систем, інформаційно-вимірювальної техніки, лабораторій газотермічних покриттів, робототехніки та автоматизації виробництва.

Безумовно, сучасні можливості комп’ютерів дозволяють нам постійно вдосконалювати свої знання і вивчати передові системи автоматизованого проектування та програмування, моделювання та дизайну від компаній Solidworks, Parametric Technology Corporation, Autodesk, Microsoft та інших.

Вже не один рік успішно працює університетський електронний ресурс “Освітній портал”, який дає нам можливість доповнити традиційне навчання в аудиторіях сучасними онлайн-технологіями.

В мережі Інтернет є багато інформації про довгострокові міжнародні стажування студентів та викладачів ФКІТМР у Великобританії та країнах Європейського Союзу. Пане Олексію, розкажіть більш детально про ці програми. Яким чином Вам це вдалося досягти, які результати стажування маєте?

Лише за минулий навчальний рік сім студентів факультету пройшли стажування протягом 3-6 місяців в Університеті прикладних наук, технологій, бізнесу і дизайну м. Вісмар (Німеччина), Сілезькій Політехніці (Польща), Університеті «Тор Вергата», м. Рим (Італія), Університеті країни Басків м. Більбао (Іспанія) та Університеті м. Кордова (Іспанія). Головні напрями їх досліджень – сфера інтелектуальних транспортних систем, міська логістика, смарт-транспорт, робототехнічні комплекси і системи, безпілотні літальні апарати.

Вже в липні цього року зі стажування в Університеті м. Ковентрі (Велика Британія) повернулися наші викладачі, аспіранти – представники всіх галузей підготовки факультету – механічної інженерії, транспорту, автоматизації і приладобудування. Основні напрями їх стажування – комп’ютерне моделювання систем охолодження акумуляторних батарей електромобілів, сучасні програмні методи та комплекси управління споживанням електричної потужності розподілених мереж електропостачання, моделювання фізичних процесів, що супроводжують механічну та термічну обробку конструкційних матеріалів із застосуванням кластерних технологій.

Саме спеціальності нашого факультету є висококонкурентними на ринку підготовки фахівців для передових економік Європи і світу.

Все це вдалося завдяки активній міжнародній роботі Житомирської політехніки за програмами Erasmus+ SmaLog, Erasmus+/ KA1.

Пане Олексію, студентське життя – це не тільки навчання, а й активне дозвілля. Що цікавого пропонує ФКІТМР для своїх студентів?

Студенти факультету активно залучаються до заходів на рівні університету, таких як фестивалі SpaceTechFest, свята «День першокурсника», «Денс баттл», День університету. Активно займаються організацією днів факультету, благодійних і профорієнтаційних заходах. Так, до дня факультету наші студенти взяли участь у FCITMR Innovation Technology Fest, організували музичний форум, разом із викладачами, аспірантами змагалися за призи спортивного турніру по жиму лежачи. Профспілка студентів Житомирської політехніки дає можливість студентам подорожувати Україною, організовує поїздки на спортивні змагання.

Безумовно, все це було б неможливим без допомоги адміністрації університету і безпосередньої підтримки викладачів. Адже, наприклад, завідувач кафедри автоматизації і комп’ютерно-інтегрованих технологій ім. проф. Самотокіна Б.Б., кандидат технічних наук Андрій Ткачук є майстром спорту, рекордсменом і чемпіоном України з пауерліфтінгу. Тому, нашій молоді є на кого рівнятися!

Вступна кампанія-2020 вже стартує 1 серпня, пане Олексію, які особливості саме ФКІТМР можуть бути цікаві абітурієнтам при виборі майбутньої спеціальності?

Ми активно провадимо профорієнтаційну роботі з метою популяризації нашого факультету та спеціальностей. Відзначу, що спеціальності ФКІТМР користуються особливою підтримкою держави, зокрема на бюджетній основі навчання на факультеті навчається більше 500 студентів. Лише у 2019 році на бюджетну основу навчання було зараховано 185 студентів. Студенти, які навчаються на відмінно, можуть отримувати підвищену стипендію 2400 грн. як для студентів з пріоритетних спеціальностей.

Важливим є те, що факультет забезпечує підготовку фахівців за всіма ступенями: бакалавр, магістр, доктор філософії (PhD).

Термін навчання на освітньому ступені «бакалавр» становить: для випускників шкіл, ліцеїв, колегіумів – 3 роки 10 місяців; для випускників коледжів і технікумів – 1 рік і 10 місяців. На освітньому ступені «магістр» – 1 рік і 4 місяці. Вступники на базі раніше отриманого диплома спеціаліста або магістра можуть отримати другу освіту без складання вступних випробувань за технологією ЗНО.

Тому, від імені колективу викладачів та студентів ФКІТМР запрошую абітурієнтів  приєднатися до лав студентів найкращого й стрімко крокуючого вперед Державного університету «Житомирська політехніка»!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

/** * */