В умовах швидкого розвитку технологій та зростаючої залежності населення країни від цифрових платформ значної актуальності набуває привернення уваги здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр» спеціальностей D3 «Менеджмент» та D5 «Маркетинг» при вивченні вибіркової освітньої компоненти «Реклама та паблік рілейшнз» до етичних аспектів застосування інструментів штучного інтелекту в рекламній діяльності та й в цілому в освітньому процесі.
Для формування розуміння моральних принципів академічної доброчесності, визнання ризиків використання штучного інтелекту в навчальному процесі та в майбутній професійній діяльності викладачами кафедри менеджменту, бізнесу та маркетингових технологій Світланою Бірюченко та Дмитром Бєляковим було запропоновано студентам в якості неформальної освіти стати учасниками Форуму академічної доброчесності, який проходив 20 лютого 2025 року та був організований ГО «Прогресильні» за сприянням Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти. Серед організаторів заходу також був Сумський державний університет, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Сумський машинобудівний фаховий коледж СумДУ (Острівець Прогресильності СумДУ), Kharkiv IT Cluster, ІТ Асоціація Вінниці, TIRAS Technologies, EPAM.
Метою цього Форуму було визначення підходів, які будуть сприяти забезпеченню академічної доброчесності в освітній діяльності в сучасних умовах. Основними тематичними напрямами Форуму були:
- Аналіз викликів та загроз академічній доброчесності в сучасних умовах, зокрема в контексті використання штучного інтелекту в освіті.
- Обговорення етичних аспектів застосування штучного інтелекту в освітньому процесі, особливо щодо академічної відповідальності, доброчесності учасників освітнього процесу.
- Обмін кращими практиками та досвідом серед освітян, науковців та експертів з академічної доброчесності, визначення шляхів удосконалення освітніх стратегій.
- Розвиток компетентностей учасників у сфері етики в освіті, критичного мислення, інформаційної грамотності та відповідального використання цифрових технологій.
На Форумі свої доповіді представили:
Артем Артюхов, д.е.н., к.т.н., доцент кафедри маркетингу Сумського державного університету, Міжнародний інженер-педагог (ING. PAED. IGIP), голова Комітету з питань етики Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, член робочої групи ENAI «Educational Materials on Academic Integrity (тема доповіді: «Академічна доброчесність: міфи та реальність»);
Марія Хмара, к.е.н., доцентка кафедри міжнародного бізнесу НН Інституту міжнародних відносин КНУ ім. Т. Шевченка, асоційований член Ради молодих вчених при Міністерстві освіти та науки України (тема доповіді: «Параметри штучного інтелекту в освіті»);
Олександр Ткаченко, доктор філософії з комп’ютерних наук, доцент, керівник навчальних програм EPAM Campus у південному та західному регіонах України, керівник освітнього напрямку Закарпатського ІТ-кластеру (тема доповіді: «АІ: небезпека чи нові можливості»);
Дарія Нишпорська, Голова правління ІТ Асоціації Вінниці (тема доповіді: «Коли копіюєш ідеї – копіюєш й помилки»);
Владислав Присяжний, продукт-менеджер в TIRAS Technologies (тема доповіді: «Від навчання до реального продукту: чому чесність у дипломній роботі – це інвестиція в майбутнє»);
Вікторія Фабіянська, к.е.н., доцентка, викладачка, завідувачка навчально-методичної лабораторії ВТФК СумДУ, керівник Групи сприяння академічній доброчесності, координаторка Острівця Прогресильності (тема доповіді: «Система забезпечення академічної доброчесності Вінницького технічного фахового коледжу СумДУ: досвід, виклики та перспективи»).
За результатами Форуму, до якого долучились понад 3000 осіб, учасники отримали сертифікати, які засвідчують здобуті компетентності розуміння основних положень, стандартів та нормативних документів в сфері академічної етики; отримані навички аналізу текстів на предмет академічної доброчесності; розуміння можливостей та ризиків використання ШІ в навчальному процесі та професійній діяльності.
Щиро дякуємо організаторам Форуму академічної доброчесності за створення майданчику для популяризації принципів академічної доброчесності серед сучасної молоді при використанням інструментів штучного інтелекту в навчальному процесі та професійній діяльності.